باطری چیست
.
باترییا پیل الکتریکی (ولتائیک(منبعی از انرژی پتانسیل الکتریکی است که در درون آن با انجام واکنشهای شیمیایی، انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل میشود، این انرژی در قطبهای باتری قابل دریافت است. انرژی قابل دریافت در قطبهای باتری به ازای واحد بار الکتریکی را نیروی محرکه الکتریکی (Electromotive force یاemf) باتری میگویند و آن را با یکای ولت اندازهگیری میکنند. قطب مثبت باتری را آند و قطب منفی آن را کاتد می نامند . (در فرهنگ عامیانه به قطبها، سر مثبت و سر منفی نیز گفته میشود )
باتری چیست و چگونه کار می کند؟
وسیله ای است که با تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی، بین دو نقطه اختلاف پتانسیل الکتریکی به وجود آورده و سبب شارش بارهای الکتریکی می شود .
عملکرد کلیه ی باتری ها تقریباً مشابه یکدیگر است. پس با فهم آن چه درون یکی از آن ها رخ می دهد، می توان به درک مناسبی از شیوه ی کار کلیه ی باتری ها دست یافت. ما طرز کار باتری روی – کربن را توضیح می دهیم. این باتری یکی از ساده ترین باتری هایی است که می توان ساخت و گاهی آن را ”باتری استاندارد کربنی” نیز می نامند.
فرض کنید ظرفی حاوی اسید سولفوریک داریم. اگر میله ای از جنس روی را در این محلول قرار دهید، اسید شروع به خوردن روی می کند. حباب های هیدروژن روی میله ظاهر می شود و محلول در اثر حرارت حاصل از واکنش شیمیایی، گرم خواهد شد. آن چه روی می دهد، تقریباً به ترتیب زیر است :
• مولکول های اسید به سه یون تفکیک می شوند: دو یون +H و یک یون -SO42 .
• اتم های روی دو الکترون از دست می دهند و به یون هایZn2+ تبدیل می شوند.
• یون های+Zn2 با یون های -SO42 ترکیب شده و به صورتZnSO4 درمی آید، که در اسید حل می شود.
• یون های هیدروژن الکترون هایی را که اتم های روی از دست داده اند، جذب می کنند و به صورت مولکول( H2 گاز هیدروژن ) در می آیند. این همان حباب هایی است که روی میله ظاهر می شود.
حال اگر میله ای از جنس کربن نیز در محلول قرار دهید ( اسید روی این میله اثری ندارد. ) و آن را با سیم به میله ی اول متصل کنید، شرایط تغییر می کند و به صورت زیر درمی آید :
• الکترون ها از طریق سیم به سمت میله ی کربنی می روند و در آن جا جذب یون های هیدروژن می شوند. این بار حباب های گاز هیدروژن روی میله کربنی تشکیل می شود.
• در این حالت گرمای کمتری آزاد می شود، زیرا بخشی از انرژی شیمیایی حاصل از واکنش صرف جریان الکترون ها شده است؛ یعنی در حالت اول انرژی شیمیایی فقط به انرژی گرمایی تبدیل می شود، ولی در حالت دوم بخشی از آن به انرژی الکتریکی و بخشی دیگر به انرژی گرمایی تبدیل می شود.
با گذشت زمان، میله ی روی کم کم در اسید حل می شود و یون های هیدروژن موجود در محلول نیز به تدریج مصرف می شوند، تا این که سرانجام باتری تمام می شود .
به دو میله ی به کار رفته در باتری، اصطلاحاً ” الکترود ” می گویند.
محلول حاوی یون ( در مثال بالا اسید سولفوریک ) نیز ” الکترولیت ” نامیده می شود.
در باتری ای که شما ساخته اید، اتفاقاتی که روی می دهد بسیار شبیه مراحل بالاست. این مراحل در شکل های زیر نشان داده شده است .
انواع باتریها
باتری ها را به روشهای مختلف دسته بندی می کنند در ادامه مهمترین روش های دسته بندی آمده است .
- از نظر حالت الکترولیت:
باتری خشک(dry):الکترولیت این نوع باتری ها جامد می باشند . این نوع باتری ها قابل شارژ نیستند. یکی از پر کاربردترین نوع باتری ها هستند و انواع گوناگونی دارند. باتری های لکلانشه و بعضی از باتری های قلیایی از انواع باتری خشک محسوب می شوند. باتری قلمی معروف ترین نوع این باتری ها است که در اکثر وسایل الکترونیکی از قبیل ساعت دیواری، کنترل تلویزیون و… بکار می رود. باتری های خشک معمولاً برای مدارهایی که جریان کمی مصرف می کنند و ایده آل هستند.
قطب مثبت در باتری های خشک لکلانشه یک میله ی گرافیتی در مرکز باتری است و قطب منفی آن، لایه ی نازکی از فلز روی در اطراف باتری است که معمولاً زیر پوششی از پلاستیک و یک لایه ی حلبی قرار دارد و تا هنگامی که قطب منفی باتری (که همان فلز روی است)، خورده نشود، از باتری می توان جریان کشید و وقتی که قطب منفی باتری کاملاً از بین رفت، باتری کار نمی کند.
نکته: با تعویض فلز روی در اطراف باتری، می توان باتری را دوباره استفاده کرد ولی معمولاً کسی این کار را انجام نمی دهد .
اگر جریان زیادی از باتری خشک کشیده شود، به سرعت دشارژ می شود و ولتاژ باتری شروع به کم شدن می کند در این صورت عمر مفید باتری کاهش می یابد.
نکته: علت این کاهش ولتاژ این است که در درون باتری و در اطراف کاتد (قطب مثبت) و آند (قطب منفی) گازهایی مانند هیدروژن(H2) و آمونیاک(NH3) تولید می شود که لایه ای عایق در داخل باتری ایجاد می کنند و مانع از عبور جریان می شوند.
نکته: یکی از معایب باتری های لکلانشه، تولید گازهایی در داخل باتری و وقوع واکنش های نا خواسته است .
در باتری های قلیایی هیچ واکنش نا خواسته ای در داخل باتری رخ نمی دهد به همین دلیل می توان از این باتری ها برای مدت بیشتری استفاده کرد .
قطب مثبت در این باتری ها مخلوطی از گرافیت(C) و اکسید منگنز(MnO2) است که در اطراف باتری و زیر پوششی یک لایه ی پلاستیکی و یک لایه ی حلبی قرار دارد و قطب منفی این نوع باتری یک میله ی برنجی در وسط باتری است که با خورده شدن آن باتری از کار می افتد.
نکته: در همه ی باتری ها، تا هنگامی که قطب منفی باتری خورده نشود، باتری کار می کند.
باتری تر(wet):دارای الکترولیت مایع می باشند مثل باتری های مورد استفاده در خودرو ها
توجه: امروزه نوعی باتری ها به بازار ارائه شده که الکترولیت آن نه کاملا جامد مانند باتری قلمی و نه مایع مانند باتریهای متداول خودروها ، الکترولیت این باتری ها مانند ژل می باشند . این باتری ها ، باتری های با مراقبت کم (free-maintenance) یا(low-maintenance) نامیده می شوند . البته شاید بتوان آنها را در دسته باتری های خشک قرار داد.
- از نظر جنس الکترولیت و صفحات:
باتری سربی- اسیدی ( lead acid ) باتری نیکل- کادمیوم (Nickel-cadmium)، باتری هوا- روی(zinc-air) ، باتری آلکالاین(alkaline) و…
معمولا باتریهای خودرو ها از نوع باتری های سربی- اسیدی می باشند و دلایلش این است که اولا هزینه ساخت آن کمتر از انواع دیگر است و ثانیا محدوده دمایی مناسب برای بهترین کارایی آن نسبت به سایر باتری ها گسترده تر است ، امپر و ولتاژ آن نیز در محدوده دمایی مناسب می باشد.
- از نظر قابلیت شارژ به غیرقابل شارژ و قابل شارژ:
باطری های غیرقابل شارژ خود به دو دسته کلی: لیتیم(Lithium ) و الکالاین یا قلیایی(Alkaline )
باتری های شارژ شدنی نیز شامل : نیکل ـ کادمیم(Ni-cd) یا( nickel-cadmium ) – باتری های هیبرید نیکل ـ فلز(NّiMH) یا( nickel-metal hybride ) - باتری های لیتیم ـ یون(Lithium-Ion ) – پولیمر لیتیم ـ یون(Li-Ion polymer ) می شوند.
باتری های غیرقابل شارژ استاندارد
الکالاین یا قلیایی(Alkaline )
کارآمدی باتریهای قلیایی معمولا ۱۰ برابر کارآمدی باتریهای قدیمی روی ـ کربن است. آنها طول عمر بیشتری دارند و می توانند ۸۵ درصد از ظرفیت خود را پس از پنج سال ذخیره حفظ کنند، باتریهای قلیایی کمتر نشت می کنند و در محدوده گسترده ای از دمای محیط می توانند کار کنند
لیتیم(Lithium )
باتریهای لیتیم از لیتیم در حالت فلزی آن استفاده می کنند تا به یک چگالی انرژی بسیار بالا دست پیدا کنند ، در نتیجه مدت عمل طولانی و طول عمر نگهداری (در قفسه ) زیادی دارند . باتریهای لیتیم می توانند پس از پنج سال عدم استفاده تا ۹۷ درصد از ظرفیت اسمی خود را حفظ کنند. باتریهای لیتیم بهترین جایگزین برای باتریهای قلیایی استاندارد دوربینهای دیجیتال ، دستگاهای پخشMP3 و سایر وسایل الکترونیکی هستند . همچنین از آن در ساعت مچی، باتری ماشین حساب و وسایل مشابه استفاده می کنند. باتری لیتیوم نمونه ای از باتری های قلیایی است. اگر بر روی یک باتری کلمه ی Li درج شده باشد به این معناست که آن باتری، باتری لیتیوم خشک (غیر قابل شارژ) می باشد.
باتری های شارژ شدنی
نیکل ـ کادمیم(Ni-cd) یا(nickel-cadmium )
باتریهای نیکل ـ کادمیم سرعت شارژ شدن بالایی را فراهم می سازند و می توانند طول عمر خوبی داشته باشند با بیش از هزار چرخه شارژ/ دشارژ . اگر پیش از آنکه باتریهای نیکل ـ کادمیم کاملا دشارژ (خالی ) نشوند آنها را شارژ کنید کارآیی آنها پایین می آید . بعضی از شارژرهای باتریهای نیکل ـ کادمیم دارای مداری برای دشارژ کردن باتری ، پیش از شارژ کردن آنها هستند . باتریهای نیکل ـ کادمیم به یک دورهbreak-in نیاز دارند . بسیاری از سازندگان این نوع باتریها سه بار چرخه شارژ/ دشارژ را پیش از آنکه باتری به حالت بهینه خود برسد توصیه می کنند . این نوع باتری ها در وسایلی کاربرد دارند که دائماً استفاده می شوند زیرا این باتری ها باید حداقل هفته ای یک بار شارژ کامل و دشارژ کامل شوند زیرا در غیر این صورت روزانه ۱% از توان آنها کم می شود و در صورتی که این باتری ها برای چند روز در حالت شارژ بمانند، آسیب می بینند. نوع قلمی این باتری ولتاژ ۱٫۲۵v تولید می کند.
جریان دهی باتری های نیکل کادمیوم را با میلی آمپر ساعت(mAh) مشخص می کنند و جریان دهی بیشتر باتری های نیکل کادمیوم بین ۵۰۰mAh تا ۱۰۰۰mAh می باشد. آمپر ساعت به این معنا است که یک باتری در یک ساعت چقدر جریان می تواند به مدار بدهد؛ مثلاً اگر جریان دهی یک باتری ۵۰۰mAh باشد، به این معناست که آن باتری می تواند در یک ساعت ۵۰۰mA جریان به مدار بدهد و اگر در یک ساعت از این مقدار جریان بیشتری از باتری کشیده شود، در این صورت ولتاژ باتری رو به کاهش می گذارد و در یک ثانیه می توان جریان ۵۰۰mAh÷۶۰min=8/34mA از این باتری کشید که جریان بسیار کمی است ولی بعضی از باتری های نیکل کادمیوم بزرگ می توانند تا ۱۴/۴Ah جریان تولید کنند (در هر ثانیه ۲۴۰mA).
هشدار خیلی مهم:کادمیوم یک فلز بسیار سمّی است.
باتری هایNi-MH & Ni-CD
هیبرید نیکل ـ فلز(NiMH یاnickel-metal hybride )
باتریهای NIMH سی تا چهل درصد ظرفیت انبارش بیشتری را نسبت به معادلهای نیکل ـ کادمیم دارند، اما تعداد چرخه شارژ/دشارژ مجدد کمتری را پشتیبانی می کنند بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ چرخه معمول است . باتریهایNIMH پیش از شارژ به دشارژ کامل نیاز ندارند ، در نتیجه می توانید پیش از یک استفاده طولانی برنامه ریزی شده ، آن را کاملا شارژ کنید . اگر باتریNIMH تعداد دفعات زیادی بطور کامل دشارژ (خالی) شود طول عمر آن کم می شود، هر چند اگر گاهی اجازه دهید که کاملا تخلیه شود به گونه ای بهینه کار خواهد کرد. شارژ کردن باتریهایNIMH نسبت به معادل باتریهای نیکل ـ کادمیم طولانی تر است و اگر بیش از حد شارژ شوند یا در زمانی که باتری داغ است شارژ ادامه یابد احتمال دارد که خراب شوند شارژرهایNIMH خوب می توانند جلوی شارژ بیش از حد باتری را بگیرند یا اگر دمای داخلی باتری زیاد باشد عمل شارژ را متوقف کنند.
لیتیم ـ یون(Lithium-Ion )
باتریهای لیتیم ـ یون بالاترین چگالی انرژی را فراهم می سازند تقریبا دو برابر انرژی قابل دسترسی از باتری های نیکل ـ کادمیم آنها به دشارژ کامل نیاز ندارند ، به دورهbreak-in نیاز ندارند و از مسئله حافظه باتری خبر ندارند. می توانید در هر زمانی یک باتری لیتیم ـ یون را بی آنکه روی کارآیی باتری اثر بگذارد شارژ کنید، اما چون باتریهای لیتیم ـ یون معمولا دارای طول عمر شارژ/دشارژ ۳۰۰ تا ۵۰۰ چرخه هستند اگر زود به زود و قبل از تخلیه ، این باتری را شارژ کنید طول عمر باتری را پایین می آورید . با آنکه بسیاری از سازندگان باتری های لیتیم ـ یون طول عمر باتری را تا سه سال ذکر می کنند ، بعضی از مصرف کنندگان طول عمر تا ۱۸ ماه را گزارش کرده اند.
پولیمر لیتیم ـ یون(Li-Ion polymer )
باتریهای پولیمر لیتیم ـ یون که گاهی بهLi-Poly یاLipo نیز مشهورند ، اساسا شبیه به باتریهای لیتیم ـ یون هستند . اختلاف اصلی در آن است که پولیمرهای لیتیم ـ یون بسیار نازکتر هستند ، با اندازه هایی به کوچکی یک میلیمتر. باتریهای پولیمر لیتیم ـ یون بسیار سبک نیز هستند و در برابر شارژ بیش از حد و نشت مواد شیمیایی نیز مقاومترند. اما تولید آنها گرانتر از باتریهای لیتیم ـ یون تمام می شود و چگالی انرژی پایین تری دارند. باتریهای پولیمر لیتیم ـ یون بیشتر در وسایل الکترونیکی سبک وزن و گران قیمت مانند گوشیهای موبایل به کار می روند.
- باتری های اسیدی
همانطور که از نام این باتری ها پیداست، این باتری ها از صفحات فلزی و اکسید فلزی ساخته شده اند که این صفحات در محلولی از اسید ضعیف و آب قرار دارند. باتری اتومبیل و باتری موتور نمونه هایی از این باتری ها هستند. باتری های اسیدی قابل شارژ می باشند و می توان آنها را شارژ کرد.
باتری خودرو:
دو نوع از رایج ترین انواع باتری اتومبیل عبارتند از : باتری هایی که به مراقبت کم (LM =Low Maintanace) نیاز دارند یا غیر سیلد و باتری های بدون نیاز به مراقبت(FM =Free Maintanace) یا سیلد.
باتریهای با مراقبت کمتر(LM) دارای صفحه سرب آنتیموان/ کلسیم (دو آلیاژی یا هیبرید) می باشند. در حالیکه باتریهای بدون نیاز به مراقبت دارای(MF) صفحه سرب – کلسیم / کلسیم هستند.
باتری های بدون نیاز به مراقبت(MF) به مراقبت های پیشگیرانه کمتری نیازمندند، دارای عمری طولانی تر، شارژ سریعتر، مقاومت بیشتر در برابر شارژ بیش از حد(over charge)، کاهش خوردگی ترمینال ها و زمان مجاز جهت نگهدارى کالای(Shelf Life) طولانی تر هستند اما در برابر عیوب ناشی از دشارژ عمیق (Deep Discharge) به دلیل افزایش ریزش مواد فعال صفحات، سریعتر از کار می افتند.
در آب و هوای گرم پیشنهاد می شود که باتری غیر سیلد خریداری شود. به دلیل این که در یک باتری سیلد هنگامی که به آب نیاز است، نمی توان آب اضافه کرد و نمی توان غلظت ویژه آن را با هیدرومتر اندازه گرفت.
برخی سازندگان، نوع سوم باتری را به نامdual تولید کرده اند که از یک باتری استاندارد با سل های پشتیبان که در مواقع ضروری قابل سوئیچ کردن است، تشکیل شده است. پیشنهاد می شود با هزینه مشابه بهتر است که دو باتری را خریداری کنید و سپس آنهارا از هم جدا کنید. در آینده این انتظار می رود که باتریهای گرانتر دارای دریچه های تنظیم کننده(valve regulated) (سلول های ژلی و جاذب های پشم شیشه ای) به کار برده شود. به دلیل این که کارخانه های تولید کننده اتومبیل خواهان افزایش مدت زمان وارانتی خود می باشند و همچنین مکان باتری ها را از زیر کاپوت اتومبیل (به دلیل محافظت از گرمای زیاد) به محل دیگری تغییر دهند.
برخی تولید کنندگان باتری هایی با استحکام بالا در مقابل لرزش زیاد یا باتری های از نوعRV را طراحی کرده اند تا اثرات لرزش طبیعی را کاهش دهند. اما برای لرزش های بیش از اندازه بهتر این است که از باتریهای تجاری(Commercialbattery) ومخصوصاستفاده کنیم.
باتریهای اتومبیل به منظور ایجاد جریان استارت اولیه با آمپر بالا(high initial cranking amp) (معمولاً برای ۵ تا ۱۵ ثانیه) برای روشن کردن موتور به صورتی خاص طراحی شده اند. در حالی که باتریهای با سیکل زیاد(deep cycle) یا باتری شناورهای دریایی(marine) برای دشارژ طولانی مدت با آمپراژ کم طراحی شده اند. باتری ״dual marine ״ یک باتری با خصوصیات مابین باتری اتومبیل و باتری با سیکل زیاد است. به هر حال باتری اتومبیل بهترین کاربرد را در اتومبیل دارا می باشد. برایRV ها، یک باتری اتومبیل جهت روشن کردن موتور ویک باتری با سیکل زیاد جهت ایجاد توان لازم برای وسایل جانبی به کار برده می شود. باتری ها به یک دیود ایزوله کننده متصل شده اند و هر دو به صورت اتوماتیک به وسیله سیستم شارژRV زمانی که موتور کار می کند شارژ می شوند.
عوامل موثر بر کاهش عمر باتری خودرو چیست؟
- کار در شرایط گرما و سرمای زیاد
- استفاده از مصرف کننده های پر مصرف و خارج از حدود تعریف شده در خودرو
- استفاده نکردن از باتری برای مدت طولانی
- مراقبت و نگهداری غیر صحیح
- استفاده طولانی از وسایل برقی خودرو حین خاموش بودن موتور خودرو
- تحت شارژ بودن دائم ( اور شارژ)
- عملکرد نادرست سیستم برق خودرو
توضیح موارد فوق:
کار در شرایط گرما:
با افزایش درجه حرارت محیط کارکرد باتری عمر باتری کاهش می یابد.
کار در شرایط سرما:
هوای سرد تاثیر کند کننده ای بر عملکرد الکتروشیمیایی باتری داشته و توان عملیاتی آن را به شدت کاهش می دهد.از سوی دیگر هوای سرد موجب سفت شدن روغن موتور شده ، لذا به حرکت درآمدن اولیه موتور توسط استارت ، به شدت جریان بیشتری نیازمند می باشد. لذا انتخاب روغن موتور مناسب برای خودرو به خصوص در فصل سرما بسیار اهمیت دارد.
استفاده از مصرف کننده های بزرگ:
کشیدن جریانهای الکتریکی خارج از حدود تعریف شده از باتری موجب تخلیه بیش از حد باتری و در نهایت کاهش طول عمر باتری میگردد.
استفاده نکردن از باتری برای مدت طولانی:
بروز پدیده تخلیه خود به خود ناشی از عوامل داخلی و همچنین در برخی موارد عوامل خارجی (برق دزدی ) موجب تخلیه الکتریکی در باتری می گردد. همچنین به دلیل چند سطحی شدن غلظت الکترولیت ( ته نشین شدن اسید ) برخی اختلالات در باتری به شرح ذیل به وقوع میپیوندد.
- خوردگی شبکه
- ریزش خمیر
- ته نشین اسید
- خوردگی عایق
- لجن شدن صفحات در پایین دسته صفحه
- سولفاته شدن صفحات در بالای دسته صفحه
مراقبت و نگهداری غیر صحیح:
۱- پایین امدن سطح الکترولیت در خانه های باتری موجب:
(a) افزایش غلظت مابقی الکترولیت و تسریع در سولفاته شدن صفحات
(b) اکسیده شدن بخشی از صفحات منفی (که خارج الکترولیت قرار گرفته اند) به دلیل تماس با هوا
c) )بالا رفتن احتمال انفجار باتری (به دلیل تغییر مقاومت برخی از سله ها در باتری و اجبار عبور جریان مساوی از تمامی سله ها به ناچار ولتاژ بالاتری بر روی این سله ها قرار گرفته واین اور ولتاژ موجب افزایش تولید گازهای اکسیژن و هیدروژن از صفحات مثبت ومنفی ودر نتیجه افزایش احتمال انفجار باتری می گردد.
۲- بالا بودن سطح الکترولیت در خانه های باتری موجب:
a) )نشت اسید به بیرون سله های باتری
b) )ممانعت از خروج گاز از سله های باتری
(c) کاهش فضای بالای الکترولیت و بالا رفتن درصد هیدروژن در این محیط و در نتیجه افزایش احتمال انفجار باتری
(d) گرفتگی مسیر خروج گاز از سله های باتری به دلیل رسوب ذرات معلق در الکترولیت
۳-استفاده از آب اسید به جای آب مقطرموجب:
(a) افزایش سرعت خوردگی در صفحه مثبت
b) )افزایش سرعت سولفاته شدن صفحات منفی ولجنی شدن سطح آنان
c) )کاهش عمر عایق بین صفحات در باتری
(d)افزایش حجم صفحات مثبت و در نهایت متورم شدن دسته صفحات
۴-استفاده از آب مقطر غیر استاندارد:
a) )ورود انواع ناخالصی ها به سله های باتری
توضیح: ورود ناخالصی ها به خصوص عنصر آهن، موجب تسریع در تخلیه خود به خود باتری ها همچنین کاهش راندمان باتری ها می گردد.
۵-عدم نظافت قطب های باتری:
موجب تسریع در خوردگی سر قطب های باتری می گردد.
۶- استفاده از وسایل پر مصرف در هنگام خاموش بودن خودرو
۷-استفاده از وسایل برقی خودرو حین خاموش بودن موتور خودرو
۸-تحت شارژ بودن دائم ( اور شارژ)
- افزایش دمای باتری
- کاهش حجم الکترولیت
- خوردگی سریعتر صفحات
- باتری های خورشیدی:
این نوع از باتری ها از عناصر نیمه هادی تشکیل شده اند به طوری که اگر نور به آنها بتابد، از خود برق تولید می کنند. باتری های خورشیدی گران هستند و هرچه جریان دهی این باتری ها بیشتر باشد (یعنی جریان بیشتری تولید کنند) در این صورت اندازه ی این باتری ها بزرگتر شده و قیمتش هم بیشتر می شود. یک باتری خورشیدی به ابعاد یک صفحه ی کتاب، حدود ۵۰۰۰۰ تومان و بیشتر می ارزد!
لازم به ذکر است که باتری های خورشیدی برق مستقیم تولید می کنند و این برق مستقیم با مدارات الکترونیکی که در سطوح بعدی آنها را معرفی می کنیم، به برقAC (=Alternate Current) تبدیل می شود.
به باتری های خورشیدی به عنوان یکی از منابع انرژی در آینده ی نزدیک نگاه می شود. این نوع از باتری ها در ماشین حساب ها و… مشاهده می شوند
از باتریها ی قابل شارژ برای مقاصد زیر استفاده میشود:
۱- باتریهای نیروگاهی (GROE-OGI-OPZS-FNC)
۲- باتریهای آنتنهای مخابراتی باتریهای مخابراتی NET Power-power
۳-باتریهای مورد استفاده در سامانههای ریلی و مترو
۴-باتریهای مورد استفاده در پروژههای نفت، گاز و پتروشیمی (FNC)
۵-باتریهای خورشیدی (Solar.bloc)
۶-باتریهای مورد استفاده در ups
۷- باتریهای منابع تغذیه (SLA - VRLA)
۸-باتریهای اتومبیل، لیفتراک و موتورسیکلت
۹-باتریهای سامانههای حفاظتی، روشنایی، امنیتی و سامانههای کنترل
این باتریها پس از دشارژ، با عبور جریان در جهت مخالف جریان دشارژ، بصورت الکتریکی قابل شارژ میباشند و با نام باتریهای ذخیره یا باتری شارژی نیز شناخته میشوند، عمر این باتری بیشتر از ۵ سال است و بارها میتوان آنها را شارژ و دشارژ کرد.
.